以前も書きましたが、資産には「隙間」があります。オフィスビルであれば共用部分、また、オフィスが使われない時間、建物と敷地境界の間、壁面、窓面・・・などなど。これらの隙間は、もしかしたらプラスアルファの収益を生み出す空間になるかも知れません。
一番わかりやすいのは自動販売機の設置です。これはテナントサービス向上に直接的に繋がり、少なからず収益を見込める方法です。ただ、大きな冷蔵庫を設置するようなものですので、電気代の増は考慮に入れる必要があります。
今はMaasの流行りもあってか、電動スクーターや自転車のポートを設置されるオーナーさんも増えているようです。これは、そのビルからの、また、そのビルへのアクセシビリティ向上に寄与しつつ、設置代金が収益となります。一方で、景観や安全、法的制限などへの配慮は必要となります。
屋上の隙間を縫って、LED看板を設置するケースもあります。これは立地や人流など、広告効果を見込める条件が揃っていなければなりませんが、適切なビルであれば、相応の収益が見込めるでしょう。この場合、電気料金や光害、騒音、台風圧、広告内容などは留意が必要です。
ちなみに壁や袖看板の広告掲出は昔からある方法ですが、落下の危険性、メンテナンス、景観への影響などから、最近のビルでは積極的に採用はされていません。
ビル自体をグレードアップするのは相当な投資が必要ですが、このような、資産の隙間を縫って、最小の投資で、少しでも価値を向上する方法を検討してみるのも一手です。
PROPUPではこのような”ちょっとした”価値向上のアイデアを常に考えています。
何かやってみたい、というオーナーさんがいらっしゃれば、お気軽にご相談ください。
As I have written before, there are “gaps” in an asset. In the case of an office building, they are common areas, and also the time when the office is not in use, between the building and the property boundary, wall surfaces, window surfaces…etc. These gaps could possibly be spaces that generate additional revenue.
The most obvious example is the installation of vending machines. This is a way to directly improve tenant service and generate no small amount of revenue. However, it is like installing a large refrigerator, so the increase in electricity costs must be taken into account.
Nowadays, perhaps due to the Maas craze, more and more owners are installing electric scooter and bicycle ports. This contributes to improved accessibility to and from that building while generating revenue from the installation fee. On the other hand, consideration must be given to landscaping, safety, and legal restrictions.
In some cases, LED signs are installed in the gaps between rooftops. This requires the right location, human flow, and other conditions that are conducive to advertising effectiveness, but in the right building, it can be expected to generate a reasonable amount of revenue. In this case, electricity rates, light pollution, noise, wind pressure, and advertising content should be kept in mind.
Incidentally, although wall and sleeve signboard advertising has been around for a long time, it is not actively used in modern buildings due to the risk of falling, maintenance, and impact on the landscape.
Upgrading the building itself requires a considerable investment, but one way to improve the value of the building is to consider this kind of method, which requires minimal investment, by filling in the gaps in the asset.
At PROPUP, we are always looking for “little” value-add ideas like this.
If you are an owner who would like to try something, please feel free to contact us.