Maintain value- メンテナンスの必要性
maintain value -「価値」を維持するためには「メンテナンス」が必要であることは言うまでもありません。
腕時計であれば定期的にオーバーホールし、針が正しく進むようにチェックする事もあるでしょうし、自動車であれば定期的な車検に加え、傷がついたり凹んだりすればスポットで修理を依頼する事もあるでしょう。
そうやって手を入れて価値を維持する事の目的は、何でしょうか。私はいくつかあると考えます。
一つは、所有している方の満足度のためです。
美しい状態、正しく機能する状態を維持する事が、所有者の喜びや満足感に繋がる事がモチベーションとなります。
ここでは、美しい状態や正しく機能する状態の維持を対外的にアピールして得た間接的な満足感も含まれます(SNSに公開して多くの「いいね!」を得た、など)。
もうひとつは、以前も触れましたが「再販価値」を維持するため、平たく換言すれば「高く売れる」状態を維持するためです。対象によっては、買った時点よりも高く売れる、という事があります。しかし汚れたり傷があったり、正しく機能しなければ、当然買い叩かれます。
もうひとつあります。それは、もっと「複合的な価値」に寄与するためです。所有者は一個人や一法人であるかも知れませんが、ある個の価値を維持する事が他者に影響を及ぼす、という考え方です。
少し補足しますと、ある建物の適正な維持が、街並みや街区などの「組み合わせ」の価値を補強するといった事です。これは特に社会的な存在である土地や建物などの不動産について、影響度合いが大きいものです(何故なら「不動産」であるからです)。
複合し、錯綜する価値 – Compounding and complex value
難しいのは、個人所有の高級腕時計を放ったらかしにしておいても他者への影響は殆どありませんが、個人所有の住宅が放置され腐朽等が進行していけば、その街に「マイナスの価値」を提供してしまう可能性があるところです。
個人所有であるから個人の勝手で良いでしょう、というのは理屈としては通るかも知れませんが、半分社会的な存在である不動産は、ある意味他者も関与せざるを得ないといった点で、難しい存在と言えます(倒壊の恐れがある建物などは、行政代執行など私権の制限を受ける事もあります)。
また、更に難しいのは「自分以外の所有物」の「価値」にどれだけ視線を向けられるか、関心を寄せられるかは、その個々の考え方・思想などに依るところが大きいという面です。昔は「向こう三軒両隣」という言葉がありましたが、今は近隣住民との関係も希薄化しており、たまの挨拶程度で会話の機会もないのが現実だと思います。
結果、街並み自体が個人プレーで構成され、チームとしてのまとまりが無く、結果「勝てない」地域になってしまうといった状況です(スポーツに例えるのも変ですが)。
そこで必要なのが、複数の資産の所有者に対して、トータルにマネジメントを実施する、指揮者や監督のような役割です。分譲マンションであれば複数の区分所有者に対し、管理組合がそのようなとりまとめ、方向づけの役割を果たしていますが、PROPUPはこの考え方を街並みにも適用出来ないかと考えています。
Maintenance needs
It goes without saying that “maintenance” is necessary to maintain “value.”
A watch may be regularly overhauled and checked to ensure that the hands are moving correctly, while a car may be inspected regularly and spot repairs may be requested if it is scratched or dented.
What is the purpose of maintaining the value of the car by putting in touches in that way? I believe there are several.
One is for the satisfaction of the owner.
The motivation is that maintaining a beautiful and properly functioning condition will bring joy and satisfaction to the owner.
This also includes the indirect satisfaction that comes from appealing to the outside world about maintaining a beautiful or properly functioning condition (e.g., getting a lot of “likes” by publishing on a social networking site). on social networking sites, etc.).
The second is to maintain the “resale value,” or in layman’s terms, to maintain a state of “high saleability,” as I have mentioned before. Depending on the object, it may sell for a higher price than when you bought it. However, if the item is dirty, scratched, or does not function properly, it will naturally be sold at a discount.
There is one more thing. It is to contribute to a more “composite value”. The owner may be an individual or a corporation, but the idea is that maintaining the value of one piece of property will affect others.
To add a little more, the proper maintenance of a building reinforces the value of a “combination” of streets, blocks, etc. This is especially true for social entities. This is especially true for real estate, such as land and buildings, which are social entities (because they are “real estate”).
Compounding and complex value
The difficulty lies in the fact that while leaving a luxury wristwatch owned by a private individual unattended will have little impact on others, a privately owned house may provide “negative value” to the town if it is neglected and allowed to decay.
It may be logical to say that since it is privately owned, it is up to the individual, but real estate, which is half of society, is a difficult entity to deal with in a sense that others have to be involved (buildings that are in danger of collapse may be subject to restrictions on private rights, such as administrative enforcement, etc.). ).
What is even more difficult is that the degree to which one can look at or pay attention to the “value” of “property other than one’s own” depends largely on one’s individual thinking and ideology. In the past, there was a phrase “Muko-Sangen-Ryo-Donari” (meaning “the other three houses and two next doors”), but nowadays the relationship between neighbors is becoming weaker, and the reality is that there are no opportunities for conversation beyond an occasional greeting.
As a result, the streets themselves are made up of individual players, and there is no cohesion as a team, resulting in a “no-win” neighborhood (it may seem strange to compare this to sports).
What is needed here is a role like that of a conductor or supervisor, who can provide total management to the owners of multiple assets. In the case of condominiums for sale, the management association plays the role of coordinating and directing the activities of multiple owners. We are considering whether this concept can be applied to the streetscape as well.