価値の客観視 – Value Objectivity : All New Property Management. PROPUP inc.

All New Property Management with Value Objectivity

iPhone as brand.

不動産、動産に関わらず、その価値(換言すれば金額)を決めるものは何でしょう。

それは、簡単に言えば”需要と供給のバランス”です。

市場原理の中で、求められるものは高くなり、求められないものは安くなります。
また、多く存在するものは安くなり、少なく存在するものは高くなります。
しかしこれは一般論であり、例えばiPhoneの様に、世の中に多く存在し、高く売れるものもあります。
iPhoneが大量供給しても高値で売れるのは、盤石のブランドを確立しているからです(スマートフォン界で唯一ブランドを確立しているAppleは「他の選択肢が無い」点で寡占状態です)。

不動産も同じです。多くの方に必要とされる不動産は高くなり、そうでない不動産は安くなります。
貴方が(貴社が)所有している土地や建物が、多くの人に必要とされていれば、高値で売却や賃貸ができます。
賃料改定の際、不動産会社の発行するトレンドデータを使って交渉にあたるオーナーは多いと思いますが、トレンドデータは大手町・港区・神戸市・仙台市など、中広域エリアの傾向を評価したものであり、「個別の不動産」について評価したものではありません。
そんなのは百も承知、と仰られると思いますが、これは「評価する方もされる方も明確な尺度を持たないという意味で条件が等しい」ため、成立しているのです。
「渋谷は最近空室率が下がってニーズが高まっている」という情報粒度で、合意が図られているということです。
ERを取得するという方法もありますが、費用や時間もかかる事、また、技術的評価がその不動産の全体評価に寄与できる部分はごく一部にしか過ぎません。私たちは、価値の評価はそれだけ難しい事であると考えています。

もしオーナーが自社の保有物件の「本当の」価値について、具体的情報を持っていれば、それは武器になります。
オーナーが、この建物の価値(ニーズも含め)が相当高いというデータを掴めば、そのデータを開示しながら、テナントに対し堂々と賃上げ交渉に臨めるでしょう。思ったより低いとなれば、現状維持やむなし、という判断に繋がるかも知れません。
その「データ」には、どれだけの客観性が持てるか(両者が納得できるものか)という点が重要となります。

このような価値の客観化はまた、オーナーにとって資産のポテンシャルを見つめ直すまたとない機会になるはずです。
求められていない資産は、早々に手放すか、グレードアップの投資をするか、判断が可能です。
求められている資産は、その価値をいかにキープし、向上し、競争力をアップするか、戦略を打てます。

PROPUPが目指すのは、価値を客観化する事により、不動産オーナーの的確な戦略立案をサポートする事です。

What determines the value (in other words, the amount of money) of real estate and movable property alike?

Simply put, it is “the balance of supply and demand.

Under the market principle, what is demanded becomes more expensive, and what is not demanded becomes cheaper.
Also, what exists in abundance becomes cheap and what exists in scarcity becomes expensive.
However, this is a generalization, and there are some things, such as iPhones, that exist in large quantities and sell at high prices.
The iPhone sells at a high price even in large supply because it has established a solid brand (Apple is the only brand in the smartphone world that has established a brand, and it is an oligopoly in that there is “no other choice”).

The same is true for real estate. Real estate that is needed by many people will be expensive, and real estate that is not needed by many people will be cheap.
If the land or building you (your company) own is needed by many people, it can be sold or leased at a high price.
Many owners use trend data published by real estate companies to negotiate when revising rents, but trend data evaluates trends in mid-range areas such as Otemachi, Minato Ward, Kobe City, and Sendai City, and does not evaluate “individual properties”.
This is because “the conditions are equal in the sense that neither the evaluator nor the evaluated has a definite scale”.
The agreement is reached with the granularity of information that “the vacancy rate has recently dropped in Shibuya and the need is increasing.”
There is also the option of obtaining an ER, but it is costly and time-consuming, and the technical evaluation can only contribute to a very small portion of the overall valuation of the property. We believe that assessing value is such a difficult task.

If an owner has specific information about the “real” value of their property, it is a weapon.
If the owner has data that the value of the building (including needs) is substantial, he or she can disclose that data and negotiate with the tenant for an increase in rent. If the data is lower than expected, the owner may decide to maintain the status quo.
The key to this “data” is how objective it can be (i.e., convincing to both parties).

Such objectification of value should also provide a unique opportunity for owners to reevaluate the potential of their assets.
Assets that are not sought after can be determined whether to let go of them prematurely or invest in upgrading.
For assets that are sought after, strategies can be devised on how to keep and improve their value and increase their competitiveness.

PROPUP’s goal is to help property owners develop precise strategies by objectifying value.